Saturday, July 12, 2014

Amalan semasa berpantang

Pengalaman berpantang kali ni nampaknya tidak seperti dulu. Hari ke 15 je dah mandikan anak sendiri, buat air sendiri. Dah tak bebankan mak sebab mak pun bz handle Aina, keperluan rumah dan makan minum awin dan cucu2 nya. Tapi yang paling tak tahan, panasnya lahai suhu sekarang ni. Habis gatal badan ni. Amna pun penuh ruam. Eh, jom back to the main topic.

Sebagai anak utara, semestinya awin akan menurut amalan yang diamalkan oleh mak awin. Tapi perlu jugak ambil serba sedikit dari sebelah mertua. 

Antara yang awin amalkan adalah dari segi pemakanan. Bab kecantikan diri mak awin tak peduli sangat sebab itu inisiatif masing2. Entri ini dibuat atas dasar untuk peringatan diri sendiri dan untuk amalan anak cucu di masa akan datang. 

Pemakanan
Hari 1-19:
Gelama biasa, merah, pelata, talang , ikan bilis dan plotan kering samada digoreng / masak asam, biskut merry / jacob's, milo / kopi/ air kosong panas

Hari 20-44: 
Ikan bilis, ayam, telur digoreng/ masak sambal, biskut merry / jacob's, milo / kopi/ air kosong panas
Ikan haruan memang digalakkan makan sebab baik untuk penyembuhan luka. Mak awin buat sup dan goreng. 

Selesai berpantang 44ari, mak awin masih tak benarkan awin makan laksa sampaila mengandung semula / 2-3tahun..haaa..mee dgn koewteow pun mak awin tak bagi makan lagi sampai cukup 100hari. Katanya sejuk, risau jatuh sakit. Bihun boleh lagila.

Urutan 
Biasanya pada hari ke5 awin akan upah tukang urut untuk datang mengurut. Ada yang untuk 3 hari atau 5 hari. Tapi sebenarnya menurut tukang urut, minggu pertama lebih baik berehat dahulu. Masuk minggu kedua barula mengurut. Kalau tidak, badan kita yang baru nak pulih akan terasa lebih sakit. Upah yang selalu dorang ambil rm50 jer 1 ari. Uii tukang urut kat kulim ni, nama Kak Long memang sedap. Konsisten dan sedap. Akhir urutan dia siap tarik kaki tangan awin ke belakang awin. Melengkung badan awin dibuatnya. Memang segar.

No comments:

Post a Comment