Thursday, December 31, 2015

Cara menangani masalah cemburu

Assalam semua pembaca, lama sangat2 dah tak update blog kan..anak2 masih perlukan perhatian dari mama dorang so memang sangat tak cukup masa untuk update blog. 
Alhamdulillah di kesempatan yang ada ni ( actually masih dalam meeting, tengah tunggu contractor datang) bolehla nak update sikit.
Topik harini adalah cara menangani si kakak yang cemburukan si adik. Si Aina dengan si Amna. Kakak, Aina since saya mengandungkan dia memang dah mula rapat dengan en suami. Dari bangun tidur, tukarkan pampers, mandi, pakaikan baju, berak semua en suami uruskan. Saya dah tak ambil port. Syukur ada en suami yang sangat membantu. So since then, saya hanya melayan si Amna. Amna pulak menyusu badan. Memang dia akan rapat sangat dan melekap sajalah dengan saya. Masalah timbul bila si Aina perlukan perhatian saya. Si Amna memang akan cemburu. Amna pulak jenis yang tak boleh tengoj mama dia layan orang lain lebih dari dia. Mulalah dia kan datang kemudian akan menolak, mencubit atau lebih teruk mengigit. Mujur si Aina jenis tak melawan. Harap mencebik dan bising mulut saja. Dia kan kakak...heheh
So cara saya menangani masalah kecemburuan ini adalah dengan memeluk kedua-dua anak sambil berbisik pada mereka, sayang kakak, sayang adik ketika timbul perselelisihan pendapat. 
Sebab budak-budak ni kita tak boleh tinggikan suara sebab mereka akan lebih tinggikan suara. So bila kita berbisik, mereka pun akan berbisik pada kita. Kita kena keluarkan dan jauhkan bisikan syaitan yang akan menghasut mereka supaya lebih marah, lebih panas. Budak kan lebih mudah terpengaruh dan terikut-ikut..

No comments:

Post a Comment